Wat is content marketing volgens ons?

De definities van content marketing liggen nogal uiteen. Stel je Google de vraag ‘Wat is content marketing?’ dan krijg je het volgende antwoord: 

definitie content marketing volgens Google - def

 

Bij FNKE omschrijven we content marketing liever als volgt: 

“Het proactief zoeken naar onderwerpen die passen bij de leefwereld van de doelgroep en vraagstukken waar de doelgroep (bewust of onbewust) mee zit. Deze vragen beantwoorden we met content en delen we op kanalen waar de doelgroep te vinden is én waar de doelgroep ons kan vinden.” 

Content marketing is daarmee een essentieel onderdeel van PR. Ik neem je mee in de 7 hete trends op het gebied van content marketing in 2020.

 

1. Video in 2020 is BOOMING!

In 2020 kom je niet meer weg met het plaatsen van stockfoto’s. Je doelgroep verwacht gepersonaliseerde video content. Tips voor je video content: maak het persoonlijk, laat echte mensen zien én hou het simpel.

Checklist_ Zo wordt samenwonen een succes - video vierkant

 

Voor Oxxio ontwikkelden wij een campagne gericht op millennials: voor het eerst samenwonen. Met korte video’s en entertaining en informerende blogs zorgen we voor een zachte landing bij het merk. De video content is toegankelijk én persoonlijk. De doelgroep kan zich met het stel op de video identificeren.

Wist je dat 80% van de video’s op een smartphone verticaal wordt bekeken? Denk dus na over het formaat van de video. De meest voorkomende formaten voor video’s zijn: 1080 bij 1080px, 1920 bij 1080px en 1080 bij 1350px.

 

2. Interactieve content steeds populairder

360-graden video's, AR, quizzes, live video’s, spraakgestuurde apps… Interactieve content groeit in populariteit. Door de inzet van interactieve content verhoog je de betrokkenheid van je doelgroep en speel je in op de belevingswereld. 

Nike experimenteert al een tijd met Augmented Reality (AR). Met Nike Fit vind je met behulp van AR de perfect passende schoenen! Nike speelt perfect in op een probleem waar de doelgroep tegenaan loopt: welke maat schoenen moet ik bestellen? Interactieve content biedt op een creatieve manier oplossingen op vraagstukken waar je doelgroep tegenaan loopt. Just do it! ;)

Nike_Fit_Scan__original (1)

 

3. Data-gedreven content

Zo’n 10 jaar geleden maakten we content op basis van een gevoel in onze onderbuik. Data anno 2020 is de essentie. Je content baseren op basis van data zorgt er namelijk voor dat je je doelgroep echt leert kennen. Zo weet je precies hoe je kunt inspelen op de vragen en leefwereld van je doelgroep. Bram legt in deze case uit hoe je data inzet voor een stevige fundering.

 

4. TikTok blijft groeien in 2020

TikTok is het snelst groeiende social media platform van dit moment. Gebruikers zijn met name jongeren tussen de 6 en 24 jaar. Met TikTok maak je korte video’s van maximaal 15 seconden met vrolijke effecten. Bijzonder aan TikTok is dat je samen met vrienden of je favoriete artiest een video maakt.

Kledingmerk Guess maakt op een slimme manier gebruik van TikTok. Als een van de eerste bedrijven organiseerden zij een TikTok-challenge. Met de #InMyDenim challenge worden gebruikers aangemoedigd om leuke video’s te maken op interessante plekken, terwijl ze de nieuwste collectie dragen.

INMYDENIM

 

5. Geen hapsnap content: kies kwaliteit vóór kwantiteit

Wat kies jij: 

  1. Iedere dag een social media post plaatsen zonder relevante boodschap 
  2. Een keer per week een social media post plaatsen met toegevoegde waarde

Voorbeeld kwaliteit content

Zorg dat je doelgroep je leuk en relevant blijft vinden! Iedere dag worden er 500 miljoen tweets geplaatst, 95 miljoen foto’s en video’s op Instagram gedeeld en 350 miljoen foto’s op Facebook gepost. Hallo informatie overload!

 

6. Gepersonaliseerde content is een must

Ik word er erg blij van: voorgestelde series op Netflix met de tekst ‘Beste keuzes voor Robin’. Of Spotify die suggesties geeft voor liedjes gebaseerd op mijn luistergedrag. Dat ik niet de enige ben die hier blij van wordt blijkt uit onderzoek.

- 86% van de respondenten geeft aan dat gepersonaliseerde content positieve impact heeft op hun aankoop;

- 78% van de consumenten is geneigd om vaker aankopen te doen bij een bedrijf dat gebruik maakt van gepersonaliseerde content;

- De marketing ROI kan 20% stijgen na het inzetten van gepersonaliseerde content.

 

7. Stem je content af op voice search

Rijdend in de auto zie ik donkere wolken verschijnen. Omdat ik geen ongeluk en bekeuring van €240 wil riskeren roep ik: “Hey Siri, wat voor weer wordt het vandaag?!” Siri vertelt me dat het 7 graden en bewolkt is, met de kans op een regenbui om 15.00 uur. Lekker Siri!

Voice assistants. De manier om op een smartphone, tablet, Google Home of bluetooth speaker met je stem dingen te zoeken of het apparaat te besturen. Maar hoe speel je in op spraakgestuurde technologie? 

Alleen bedrijven die bovenaan verschijnen in de zoekresultaten worden meegenomen in de resultaten van voice assistants. Wil je dat jouw website wordt meegenomen in voice search? Optimaliseer dan je SEO en SEA zodat jouw website bovenaan komt in de pagerank van Google.

 

 

 

Ik hoop natuurlijk dat je met deze tips een heel eind bent geholpen. Dus zet die dubbele espresso, specificeer je doelgroep en ga aan de slag met de tofste content van 2020!

 

Benieuwd hoe je relevante content schrijft voor jouw doelgroep? Je leest het hier.