Data als fundering

Een huis bouwen zonder fundering doe je niet. Iedereen weet dat het een kwestie van tijd is voordat de hele boel schots en scheef staat en daarna verzakt. Zonde van de investering. Toch is dat binnen de PR wereld wat we doen. Professionals schakelen veelal vanuit hun ervaring, intuïtie en instinct. Dat zorgt voor vaak voor dezelfde oplossingen voor een ander probleem. Met data-gedreven PR leg je de fundering voor een campagne en is de kans van slagen groter.

 

Data-gedreven PR Data-gedreven PR: hoe kun je zonder?

 

Data-gedreven PR

De strategie wordt bepaald op basis van de beschikbare data en heldere doelstellingen, aangevuld met creativiteit en intuïtie. Je moet wel duidelijk weten waar je naar toe wil!

Er is enorm veel gratis data beschikbaar, bijvoorbeeld via de databank van het CBS of de overheid. Op klantniveau heb je toegang tot Google Analytics, mailbestanden, verkoopcijfers en alle onderzoeken die ooit zijn uitgevoerd door het merk. Op basis van Google Trends, social media-analyses, marktonderzoeken en surveys maak je het plaatje compleet. Door de heldere KPI’s weet je ook gelijk welke data relevant is en kan je snel schiften.

Uit de beschikbare data distilleer je een haakje om de campagne aan op te hangen. Hoe zorg je voor aandacht, nu insteek helder is? Maar data an sich is nog niks. Dit is het punt waar de creativiteit om de hoek komt kijken. Want om van een berg data een succesvolle campagne te maken, heb je nog wel intuïtie, ervaring en een netwerk van relaties nodig.

PR in de toekomst = nerden

In de niet al te verre toekomst zullen PR-bureaus niet langer alleen bemand zijn door hypercreatieve types met vlotte pennen en een mening. Om de enorme brei aan data goed te interpreteren heb je data-analisten nodig. Programmeurs zorgen vervolgens voor goede koppelingen om software met elkaar te laten praten. Dashboards geven de status van de campagne weer en zorgen voor een goed overzicht, zowel binnen het bureau als bij de klant De klant wordt zo nog beter betrokken bij de campagne en heeft inzicht in elke stap die wordt gezet.

De keynote zet mij verder aan het denken over de bemanning van ons bureau. Christoffer is met zijn club het eerste PR-bureau dat volledig Google Certified is. Marketing en PR zijn dus meer verbonden dan ooit. Het verschil is dat je bij marketing spreekt over een funnel en bij PR over een journey. Afsluitend één van de betere quotes uit de keynote:

“Have you ever visited a shopping mall where you actually bought something online on your smartphone while being in a store?”

Hello customer journey, goodbye funnel!