Consistent (merk)verhaal

Een consistent verhaal naar consumenten volgt meerdere routes: via magazines, blogs en kranten (denk aan interessante bijlages) bereik je de doelgroep op plekken waar ze geïnteresseerd zijn in je product. Op social media zorg je ervoor dat deze content, aangepast aan het kanaal, terugkomt. Hier kun je bijvoorbeeld de diepte ingaan en het over het gebruik van het product hebben. Uiteraard kunnen deze campagnes aangevuld worden met advertising op bijvoorbeeld Facebook en Instagram, met name omdat je goed zicht hebt op de doelgroep en zo effectief kan targeten. Een goede blogpost hierover is Who owns social media, van Meghan McGarrigle. Twee in het oog springende opmerkingen:

PR professionals know how to effectively develop relationships en Media relations and digital strategies go hand-in-hand.

Geïntegreerde PR-campagne

Door PR te combineren (of eigenlijk onderdeel te maken van) met een campagnematige aanpak op social media zorg je ervoor dat consumenten op elke plek, zowel offline als online, betrokken worden. Een stap verder is het zorgen dat het gehele merk, vanuit Brand Management of Brand Marketing, consistenter en met kwalitatief uitmuntende content alle kanalen benut. Een goed wereldwijd voorbeeld is Burberry (niet toevallig hebben ze één Global Director of Brand Marketing & Social Media - Alice Delahunt). De campagnes zijn consistent en altijd vernieuwend. Hierbij is social media een van de belangrijkste instrumenten om de doelgroep kennis te laten maken met nieuwe producten, zoals een Snapchatcampagne.

Burberry's social campagne op Snapchat

PR als onderdeel van social mediastrategie

PR moet het uitgangspunt zijn voor een deel van je social mediastrategie: je breidt je aandacht in de media uit en versterkt de boodschap: waarom moet men jouw product aanschaffen, welk verhaal zit erachter, hoe kun je het optimaal gebruiken? Daarnaast werk je aan een consistente verbetering van content. Zorg je ervoor dat social media ingezet wordt vanuit je merk en kernwaarden (je DNA), dan begrijpt de consument je nóg beter. Je hebt content nodig die past bij jouw verhaal en je klanten.

Zonder uit het oog te verliezen dat social media belangrijk blijft als kanaal voor klantenservice en het zorgen voor interactie en verkeer naar andere kanalen, maak je het echte verschil door een geïntegreerde aanpak vanuit PR oogpunt. Daarnaast kun je, door social media in te zetten vanuit je merk, belofte en DNA, consumenten veel verder meenemen in je productaanbod. Wellicht tijd voor een grondige revisie van je huidige aanpak en na te denken over sterke PR campagnes en bijbehorende content. Ook het blog op Spinsucks eindigt hiermee:

In many ways, social media is simply the evolution of traditional public relations into the online world. And there is none better to help your company relate to the public than your PR firm.