Eerder was het niet zo ingewikkeld. Krant A of magazine B had zoveel abonnees, een bereik van zoveel en de doelgroep zag er zo uit. Kreeg je een artikel in de krant, dan had dat artikel X mediawaarde. Duidelijk voor de PR bureau's en duidelijk voor de klant.

Maar toen kwam dat vermaledijde internet (grapje, I love you Internet) en lag ineens het hele medialandschap open. Want jouw buurjongetje kan ineens miljoenen views op Youtube halen en in één klap meer verdienen dan de hele straat bij elkaar. En jij hebt hem net afgewezen voor een review, want wie wil er nou elke dag naar video's kijken van een jongen die gewoon zijn leven leeft?

Dat wil je niet en daarom is er het:

FNKE 5-stappenplan om waardevolle bloggers te herkennen

Want ik worstel daar soms best mee. Je stuurt een persbericht naar een zorgvuldig geselecteerde lijst en dan komt er een aanvraag van iemand waar je het niet van verwacht of die je niet zo goed kent. Hoe schat je deze titels op waarde?

Stap 1: get serious

Dit komt gelukkig weinig meer voor maar als jij een serieuze blogger bent, ga ik er vanuit dat je dat ook overal uitstraalt. Dat begint bij het e-mailadres en de handtekening. CrAzYGurL@hotmail.com is moeilijk serieus te nemen en daar willen maar weinig merken mee geassocieerd worden. Persoonlijk vind ik Hotmail echt niet meer kunnen maar dat kan zijn omdat ik van de MSN-generatie ben. Gmail is prima maar het beste is natuurlijk naam@naamvanjouwwebsite.nl of .com met afsluitend een handtekening met link naar de site, eventueel een telefoonnummer en social-kanalen.

Stap 2: get professional

De eerste stap is de site bekijken. Ziet het er goed uit, klopt de uitstraling met het verhaal in de mail? Bij vloggers, is het Youtube-kanaal volledig ingericht en heb je een goede welkomstvideo?

Stap 3: get busy

Alles ziet er goed uit! Maar gebeurt er ook iets? Als er maar één keer per maand een nieuwe blog komt, hoe serieus is het dan en wie bereik je dan met jouw verhalen? Er moet wat te beleven zijn op de site en moeten regelmatig updates zijn.

Stap 4: get social

Je ziet er goed uit, je blogt regelmatig, kortom, dit kan weleens wat worden. Tof dat je interesse hebt in één van onze merken! We zijn er bijna want hoe goed ken jij jouw fans? Dan gaat het mij nog niet eens altijd om het aantal volgers maar wel om de interactie die je weet uit te lokken op Facebook, Instagram en Youtube. Twitter kijk ik ook nog wel naar, maar daar is op dit vlak steeds minder te beleven naar mijn idee. Veel interactie duidt op twee dingen: 1. je hebt geen volgers gekocht en 2. je snapt wat jouw volgers willen lezen en hoe je ze prikkelt. Ik ga je terug mailen!

Stap 5: get creative

Voor stap 1 was ik verbaasd over de interesse die je toonde in ons merk. Maar door deze stappen te doorlopen heb ik een goed beeld van je gekregen en ik wil meer van je weten. Waarom wil je product X gaan testen? Ik wil graag vijf ideeën voor blogs, vlogs, series op Instagram of iets compleet anders. Zo weet ik of je het product snapt en of je onze beoogde doelgroep kan bereiken.

Nu zit je goed

Eigenlijk kom ik altijd wel tot stap 5 en steeds vaker komt ook de volgende stap. Dan krijg jij dus een gave sample, maak je toffe content en hebben wij ons werk weer goed gedaan. Dat is ook nog eens veel leuker en dynamischer dan kijken naar mediawaarde! Zo leer je nieuwe creatieven kennen en kom je zelf ook weer op nieuwe ideeën. Natuurlijk wil ik ook graag weten hoeveel bezoekers er op jouw website komen en hoe lang ze er op blijven. Maar die cijfers zijn bij traditionele media vaak al twijfelachtig en daarom is dat niet doorslaggevend voor mij.

Als er nu een aanvraag komt van een blogger en je weet niet wat je ermee aan moet, pak dan het 'FNKE 5-stappenplan om waardevolle bloggers te herkennen' erbij en je zit goed.