Inbound marketing: de route van de klant

Bij inbound marketing bied je relevante informatie op het juiste moment aan je toekomstige klant. In de vorm van content geef je informatie aan verschillende type kopers: buyer persona’s. Omdat mensen in de meeste gevallen niet direct overgaan tot koop, is er de buyer’s journey.

Inbound marketing journey FNKE

Dit is de route die je toekomstige klant bewandelt voordat die besluit om jouw product te kopen. In deze klantreis vertrekt de persona als onbekende en eindigt hij als koper of zelfs als ambassadeur. In deze reis komt de persona verschillende soorten content tegen die hem helpt een oplossing te vinden voor zijn probleem, vraag of behoefte. Content in de vorm van blogs, e-mails, social media berichten en surveys.


Inbound PR: de route van de journalist

Naast inbound marketing bestaat er inbound PR. Waar je je bij inbound marketing op sales qualified leads richt, leg je bij inbound PR de focus op de media. Je maakt hierbij relevante content voor verschillende type mediarelaties: media persona’s. Deze media persona’s bewandelen de zogenoemde mediareis.

Inbound PR journey FNKE

Als alles volgens de uitgestippelde mediareis verloopt, begint je media persona (bijvoorbeeld een journalist) als onbekende en eindigt die als fan die regelmatig over jouw merk schrijft. Naast blogs en mailings komt deze persona in zijn reis een newsroom met persberichten, beeldmateriaal en meer waardevolle informatie over jouw merk tegen. Inbound PR is niet alleen geschikt voor “traditionele” mediarelaties bij de krant, TV en radio maar ook voor influencers (vloggers, bloggers en Instagrammers).

FNKE newsroom Inbound PR

Een soortgelijke reis, een ander doel

Zoals je ziet zijn er veel overeenkomsten tussen inbound marketing en inbound PR. In beide gevallen staat relevante content voor je persona voorop. Content die vragen van je persona beantwoordt en op het juiste moment beschikbaar is.

Het verschil zit met name in het doel van de reis. Bij inbound marketing is het doel de klant die naar je website gaat voor meer informatie over je product of dienst. Uiteraard hopen we dat die uiteindelijk je product koopt en zelfs fan wordt van jouw merk. Bij inbound PR is het doel de journalist die jou als waardevolle informatiebron ziet, een positief stuk schrijft over jouw merk en terugkomt voor meer.

Inbound marketing of inbound PR FNKE

Ga je voor inbound marketing of inbound PR?

Ondanks de verschillen in inbound marketing en inbound PR hoef je het een niet te laten voor het ander. Voor de beste resultaten ga je aan de slag met beide methodes en pas je een inbound aanpak toe op al je content. Een juiste toepassing van inbound zorgt voor meer verkeer naar je website van de juiste mensen.


“Approach your online content with both the buyer persona and media persona in mind
using all stages of the buyer’s and media’s journeys.”


Je kunt dus met beide tegelijk beginnen. Het is geen hele omslag om met inbound aan de slag te gaan. Het is een verandering in de manier waarop je omgaat met je content. Pas je content aan op je persona’s. Hou telkens je buyer persona en media persona in gedachte en maak content voor alle fases van de buyer’s en media’s journey.
Download het Inbound PR whitepaperWil je weten hoe wij denken over een inbound aanpak voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met ons, dan sparren we samen over wat het beste bij jouw vraag of probleem past.