Ik schreef al eerder over influencers en over de versplintering van het medialandschap. Influencers, het zijn er veel en ze zijn er in vele soorten. Bij BN-ers is het heel duidelijk waar ze voor staan en na een rondje googlen weet je precies waar je moet zijn voor de specifieke BN-er die bij je past.

Nu doen wij niet zoveel met BN-ers maar wel met influencers. En het blijkt verdomd lastig om de subtop in kaart te brengen met behulp van tools. Wij hebben er een aantal getest, waaronder Coosto, Getlittlebird en Klear. Bij Coosto is het heel duidelijk dat het van origine een webcare tool is. Prima voor monitoring en webcare, maar niet geschikt voor het vinden van influencers. Getlittlebird is gefocust om de Amerikaanse markt en baseert de influencerscore vooral op Twitter. Klear is een mooie tool en werkt prettig maar is ontzettend duur, als je alle mogelijkheden wilt benutten. En dat wil je, uiteraard. Maar ook bij Klear speelt Twitter een grote rol. Wil je zelf starten met monitoring? Lees dan deze blog en denk goed na voor je een keuze maakt. 

In alle tools die wij hebben getest valt het op dat Twitter extreem bepalend is. Dat is best gek als je kijkt naar de populariteit bij het grote publiek. Instagram, Snapchat en Pinterest zijn veel populairder, zeker in Nederland.

Niet het populairst, wel het best meetbaar

Dat komt door de manier waarop Twitter hun data openstelt. Twitter geeft per post vrijwel alle data vrij, op views en impressions na. De norm is bij Twitter ook dat alles wat je plaats openbaar is, in tegenstelling tot Facebook. Daar is het juist het tegenovergestelde. Twitter maakt ook geen onderscheid tussen personen of bedrijven. Dat zie je goed terug op het onderstaande scherm van het PR dashboard. Facebook volgt Twitter qua openheid, maar geeft alleen data vrij van pagina’s en niet van personen, tenzij zij een openbaar profiel hanteren.

 

PR dashboard - berichten over je merk-1

Screenshot van ons PR dashboard

Als we het niet kunnen meten, dan kunnen we het ook niet managen

Dat is de reden waarom tools collectief voor Twitter kiezen als bepalende bron. Zolang de andere sociale netwerken Twitter niet volgen in openheid, zal er weinig veranderen. Dit maakt het zoeken van influencers een tijdrovende klus:

  1. omdat het handmatig moet gebeuren
  2. omdat een relatie bouwen nu eenmaal tijd kost. Een relatie opbouwen kan pas als je iemand ook daadwerkelijk kent

De influencers die zijn aangesloten via netwerken of bureau’s zoals Adfactor zijn makkelijk te benaderen, maar vereisen ook een investering. In mijn blog heb ik het nadrukkelijk over de subtop die (nog) niet zijn aangesloten bij een dergelijk netwerk of bureau.

Laatste bestaansrecht van Twitter?

Het is wel vreemd dat Twitter, een sociaal netwerk in verval, zo’n grote rol speelt bij (duurbetaalde) influencertools. Het is niet dat Twitter uitgespeeld is, maar onder jongere doelgroepen speelt dit netwerk geen rol van betekenis meer, zeker in Nederland. Wat zegt het dan dat een tool een bepaalde influencer aanraad, op basis van data uit Twitter? Het kan natuurlijk een influencer zijn en het kan je op de goede weg helpen maar dat is niet wat ik verwacht van een tool voor het vinden van de juiste influencers.
Dus zeg het maar, wat is het gouden ei voor het vinden van de juiste influencers?