Sinds 3 augustus 2015 werk ik bij FNKE. Naast een nieuwe baan, nieuwe collega's, nieuwe klanten en een nieuw kantoor betekent dit voor mij ook een compleet nieuwe manier van werken: Holacracy. Ongeveer een jaar geleden heb ik bij Media Villa Arnhem Ruben Timmerman's verhaal over Holacracy bij zijn bedrijf Springest gehoord.

Ruben Timmermans Media Villa Arnhem HolacracyRuben Timmerman bij Media Villa Arnhem, foto door Punkmedia

Gaaf, is mijn eerste gedachte tijdens de avond. Maar hoe doe je dat nou in de praktijk? Is geen nieuw label voor een oud verhaal en dus de zoveelste managementhype? En hoe zorg je ervoor dat iedereen in het bedrijf mee gaat? Hoe zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers of stagiaires ook mee gaan in het systeem? De komende tijd ga ik daar over bloggen.

Holacracy voor nieuwe medewerkers

In het weekend voor ik bij FNKE begin, lees ik het boek Getting Teams Done van Diederick Janse & Marco Bogers. In tegenstelling tot de meeste managementboeken vlieg je door dit boek heen. Door de verhalende en heldere stijl leer je snel de basisprincipes achter Holacracy. Maar goed, dat is een boek, hoe gaat het nou in de praktijk?

In de praktijk moet er een goede Facilitator zijn die de meetings strak en volgens de regels leidt. Daarnaast moet iedereen het spelletje, want dat is het, in zijn systeem krijgen. Dan wordt het leuk en krijg je al heel snel echte invloed in de organisatie waarin je werkt. Alleen gaat dat niet vanzelf. Net zoals bij elk spel moet je oefenen, oefenen en nog een oefenen. Kijken hoe anderen het doen, helpt ook enorm. Gelukkig delen veel organisaties die Holacratisch werken heel veel informatie online en zijn ze nooit te beroerd om bij vragen te helpen.

Een probleem uit de praktijk waar ik als kakelverse medewerker van FNKE tegenaan liep:

Holocracy tijdens een vakantie

Op 3 augustus begin ik bij FNKE, op 6 augustus gaat mijn collega Wendy op vakantie. Samen met Wendy zit ik in de rol PR. Een belangrijke collega dus, zeker omdat FNKE een PR bureau is met op dat moment zes mensen in dienst. Normaal zou dat een enorme overdracht betekenen. In een paar uur spreken wij de lopende projecten door en andere zaken die ik in haar vakantie op kan pakken. Wendy verstuurt nog een aantal persberichten en dan begint haar welverdiende vakantie.

Gelukkig leveren de persberichten van Wendy reacties op. Maar wie gaat die oppakken en hoe gaan we dat doen? Daar hebben we het bij de overdracht niet over gehad.

Fout!

Niet wie gaat het doen, maar hoe pakt de rol dit op? We checken de accountabilities van de rol PR en de rol Mensen schuift aan om de nieuwe collega (mij) mee te helpen. Heel flexibel en op een natuurlijke wijze wordt het probleem opgelost en hoeven we Wendy niet te storen op haar vakantie. Helemaal volgens Holacracy.