1. Praat niet alleen over jezelf

Bij inbound PR gaat het over hoe jij als bedrijf met relevante content media maar ook andere stakeholders naar je toe kunt trekken. Hiervoor moet je je inleven in de belevingswereld van je doelgroep(en) en content maken die hun aandacht trekt. Dit betekent dat je het ook eens over andere dingen moet hebben dan over jezelf of het product dat je levert.

Zijn de millennials bijvoorbeeld jouw doelgroep? Zoek uit wat hen bezighoudt. Wat zijn hun dagelijkse struggles? Waarvoor komen zij hun bed uit? Wat zijn hun doelen, hun ambities in het leven? Haak hier op in met je content. Schrijf blogs, whitepapers of e-books over deze onderwerpen waarbij je rekening houdt met de fase van de journey - awareness, consideration of decision - waarin ze zich bevinden. Let er wel op dat je geloofwaardig blijft met waar je over schrijft.

2. Haal meer uit je content

Door content te recyclen, bijvoorbeeld in de vorm van blogs, nieuwsbrieven en testimonials op je eigen website, haal je het maximale uit je content. Door deze content vervolgens op verschillende manieren te delen via je social media kun je een steeds groter publiek - en ook media - bereiken.

Een andere optie is content atomisatie. Want, hoe goed een eenmalige publicatie ook is, de kans bestaat dat hij over het hoofd wordt gezien. Bij content atomisatie publiceer je je content in kleinere stukjes, zoals quotes, foto’s of videofragmenten, op verschillende platforms. Zo krijgt niet alleen je content meer en vaker de aandacht, je speelt ook in op het huidige consumeergedrag van mensen. Bovendien maak je je doelgroep nieuwsgierig naar méér.

Stel, je werkt bij een bedrijf in badkamer design en je wilt een groot interview publiceren met de directeur van jouw bedrijf. Wat je dan kunt doen, is tijdens het interview video’s en foto’s maken die je vervolgens kunt delen op social media om je publiek alvast warm te draaien.

Hetzelfde kun je doen met de belangrijkste quotes uit het interview. Bovendien kun je het hele interview na publicatie recyclen als podcast. Let wel: niet alle content is geschikt voor content atomisatie. Het leent zich vooral voor grotere producties.

3. Recycle earned media

Hebben andere media over je geschreven? Doe hier dan iets mee! Positieve redactionele aandacht voor je product of dienst heeft hetzelfde effect als een testimonial. Bovendien draagt het bij aan de geloofwaardigheid van je bedrijf en de beloftes die je maakt. Door het nieuws via social media verder te verspreiden en er blogs of een nieuwsbrief aan te wijden, vergroot je dat effect. Dus, spread the word!

Start nu met Inbound PR

Wil je ook aan de slag met inbound PR? Begin dan met het maken van media persona’s. Hoe je dat doet lees je in mijn blog Inbound PR stap 1: maak media persona’s.