Wat zijn media persona’s?

Buyer persona’s kennen we wel, maar media persona’s? Net als bij inbound marketing is het bij inbound PR essentieel om te weten wie je wilt bereiken. Hiervoor stel je media persona’s op.

Dit zijn fictieve, algemene profielen van een groep personen uit de media die je wilt bereiken. Dit gaat verder dan het verzamelen van data die vaak al over journalisten worden bijgehouden, zoals hun voorkeuren en reacties en aantal clicks op een persbericht. Bij het opstellen van media persona’s ga je op zoek naar trends, de grootste gemene deler. Je duikt in hun belevingswereld, zodat content daar later op aansluit.

Nu starten met Inbound PR?

Doe je research

Voor het opstellen van een of meer media persona’s is research nodig en dat kost tijd. Maar geen honing zonder werk, dus deze inspanning is zeker de moeite waard.

Om media persona’s te maken stel je vragen op als:

  • Wie zijn de journalisten, bloggers en vloggers en andere influencers die geïnteresseerd zijn in jouw merk?
  • Waar werken ze?
  • Hoe doen zij onderzoek voor een verhaal?
  • Checken ze blogs of websites van bedrijven?
  • Waar zijn ze precies naar op zoek?
  • Gaan ze naar events? Zo ja, welke?
  • Wat zijn hun uitdagingen?
  • Wat zijn voor hen redenen om tijdens hun zoektocht naar informatie af te haken?

En, last but not least, vraag wat ze nodig hebben.

Neem interviews af

Om antwoord te krijgen op al deze vragen, neem je interviews af met huidige maar ook beoogde mediacontacten. Vraag ook hoe je het beste contact met ze kunt opnemen.

Zoals ik in mijn vorige blog al aangaf, is de tijd van een persbericht sturen en afwachten wat er gebeurt allang voorbij. Misschien willen journalisten helemaal geen persbericht meer ontvangen. Misschien geven ze wel de voorkeur aan LinkedIn, Twitter of Instagram als ze met een onderwerp voor een artikel, blog of vlog aan de slag gaan, of zoeken ze liever zelf online naar informatie. Daar kom je maar op een manier achter: door te vragen.

Maak persona stories

Doe net zo lang onderzoek totdat je trends kunt vaststellen en maak dan media persona stories aan de hand van een een aantal kenmerken. Creëer letterlijk een verhaal rond een (fictieve) mediapersoon die je wilt bereiken op basis van onder andere demografische data, gedragspatronen, motivaties, uitdagingen, doelen en echte citaten.

Door deze stories leer je de journalisten, bloggers, vloggers en influencers die je wilt bereiken beter kennen en begrijpen, waardoor je ze beter kunt bedienen met informatie die zíj zoeken. Die informatie kun je in allerlei vormen aanbieden: haak in op de actualiteit, schrijf artikelen, blogs, whitepapers, maak video’s, infographics... de mogelijkheden zijn eindeloos.

Doe je het goed, dan komen journalisten op den duur bij je terug voor meer. Doe je het héél goed, dan werk je als onderneming toe naar ‘thought leadership’ binnen je vakgebied.

Klinkt het nog te abstract? Download dan twee voorbeelden van media persona's.

Download de media persona's