Wat is een inbound PR newsroom

Bij inbound PR is het belangrijk dat je je media persona’s in kaart hebt gebracht en een aantrekkelijke digitale omgeving creëert voor je content. In deze digitale omgeving vinden je media persona’s alle informatie die zij nodig hebben.


Met een inbound PR newsroom duik je verder in de relevante content van je bedrijf en geef je de journalist alles wat hij of zij nodig heeft, in de fase waarin hij of zij zich bevindt. Denk hierbij aan het plaatsen van video-interviews met belangrijke personen binnen je bedrijf, infographics, blogs, onderzoeken en contactinformatie van woordvoerders. Jouw inbound PR newsroom is de plek waar de journalist altijd interessante informatie kan vinden en voldoende inspiratie kan opdoen. In één digitale omgeving.


Waarom je een inbound PR newsroom nodig hebt

Niemand (dus ook geen journalist) vindt het fijn om lang te zoeken naar de informatie die ze nodig hebben. Omdat je de journalist zo snel en zo goed mogelijk de juiste content wil voorschotelen is het belangrijk om hier een overzichtelijke omgeving voor te maken.


Op het moment dat de journalist zinvolle inspiratie heeft opgedaan in jouw newsroom zal hij eerder terugkeren voor meer. De journalist gaat door jouw aantrekkelijke newsroom van de attract stage door naar de convert stage. Van een eenmalige download-actie wil de journalist nu graag met jouw bedrijf samenwerken. Bovendien valt er heel wat te winnen. Minder dan 10% van de journalisten is tevreden over de manier waarop newsrooms zijn ingericht. En dat terwijl 95% van de journalisten ten minste één keer per maand een digitale newsroom bezoekt en 41% van de journalisten dagelijks naar informatie zoekt op de algemene website van een bedrijf.

Inbound PR Methodology

Start nu met Inbound PR


Voorbeelden van newsrooms

Omdat ik jou ook graag zo veel mogelijk relevante content wil voorschotelen ben ik op zoek gegaan naar een aantal best cases.


Newsroom KLM

De newsroom van KLM is geïntegreerd in de corporate website. Alle informatie over het bedrijf is hier te vinden. Wat deze newsroom goed maakt is dat het erg overzichtelijk en simpel is. Je kunt gemakkelijk navigeren en de journalist krijgt in één klap alle materiaal dat hij nodig heeft.  

KLM Newsroom

Coca-Cola Journey

De newsroom van Coca-Cola heeft om te beginnen een leuke naam. Wat zo goed is aan deze newsroom is dat het volledig is. Van de laatste persberichten tot een pagina met productinformatie en de meest gestelde vragen. Je kunt uren spenderen in deze newsroom en de journalist kan met alle insights een goed verhaal maken.

Coca Cola Journey

Red Bull Content Pool

Nog een leuke naam in het lijstje: de Red Bull Content Pool. Wat als eerste opvalt is dat het stoere en strakke design van deze newsroom past bij het merk. Door alle beelden vind ik deze newsroom iets minder overzichtelijk, maar alles wat de journalist nodig heeft kan hij hier vinden. Met name op het gebied van beeldmateriaal.

Red Bull Content Pool

Wil jij weten hoe een strakke inbound PR newsroom voor jouw bedrijf eruit moet zien? Download dan deze checklist, gratis en voor niks.

Download de checklist