We moeten de interne communicatie daarom goed in de gaten blijven houden. We zijn bij FNKE heel bewust bezig met onze interne communicatie en ik denk dat dit de sleutel is tot extern succes. Als de processen bij een klein team kloppen, kunnen we daarna snel opschalen.

Tools, tools, tools

Dat klinkt leuk, maar wat versta ik dan onder ‘bezig zijn met onze interne communicatie’. We zoeken altijd naar iets beters. Blijkt iets niet te werken, dan stoppen we er mee. Voor de communicatie rondom werktaken gingen we in drie maanden tijd van Nestr naar Asana en nu gebruiken we een ouderwets whitebord met post-its: Kanban. Klinkt inefficient al dat pingpongen maar als het beter kan, stappen we over.

Open en scherp met Holacracy & Kanban

Omdat we bij FNKE werken volgens de Holacracy methode zijn we enorm scherp op onze bedrijfsprocessen. Onze interne communicatie is direct, maar daarmee geef je gelijk een tik tegen alle hobbels die je tegenkomt. Iedere ochtend doen we een daily stand up waarbij iedereen bij ons Kanban bord vertelt wat hij die dag gaat doen. Naast deze korte dagelijkse updates bespreken we wekelijks onze werkprocessen op projectbasis. Deze weekly tactical meetings doen we in Glassfrog. Volg je het nog een beetje?

Fuck e-mail

Intern mailen, daar zijn we bij FNKE allergisch voor. Uren besteden aan het doorspitten van een volle inbox, dat vinden we zonde van onze tijd. Om snel en efficiënt iets te delen binnen ons team gebruiken we Slack. Slack is een chat-omgeving waar we verschillende groepen hebben. Zo hebben we een ‘work-work’ omgeving waar alleen klantgerelateerde dingen in worden gedeeld. Daarnaast hebben we ook met sommige klanten een slack-groep, zodat we op een snelle en overzichtelijke manier kunnen communiceren. Alle onzin en niet werkgerelateerde zaken delen we met ons team in de ‘offtopic’-groep.

Vergeet niet babbelen

Slimme interne tools gebruiken moedig ik absoluut aan, maar toch sluit ik graag af met: vergeet niet te praten. Gewoon, heel simpel face-to-face. Ik hoor het hier op de werkvloer regelmatig, dus ook al ben je met een klein team... ook al ben je een PR-bureau: vergeet niet waar je goed in bent. Babbelen, ouwehoeren, praten, (on)zin verkopen, kletsen of welke naam je er ook aan wilt geven. Want dat is uiteindelijk waarom we in eerste instantie voor dit vak hebben gekozen, toch? ;)

Hoe onze interne communicatie er met een groter team uit ziet lees je in onze blog in 2020. Tot die tijd blijven wij keihard werken aan het onderhouden van onze open en directe communicatiestructuur.