Nulmeting

Om het resultaat van onze PR-inspanningen helder en inzichtelijk te maken, moet je ook weten wat het vertrekpunt is. Wij noemen dat een nulmeting.

Met deze nulmeting brengen we de situatie van het afgelopen jaar in kaart. Op basis van de onderstaande punten brengen wij kwantitatieve en kwalitatieve gegevens in kaart:

  • Organische bezoekersaantallen website
  • Direct verkeer website
  • Tijd op doelpagina’s
  • Bounce percentage
  • Publicaties in print
  • Publicaties online
  • Relevantie van publicaties
  • Aantal hits op social media
  • Populairste sociale netwerk
  • Belangrijkste auteurs

Door het uitvoeren van een nulmeting hebben we zicht op de basis, zicht op alles wat er in het afgelopen jaar in print en online is verschenen. Door deze inzichten weten wij waar er werk aan de winkel is. Natuurlijk rekening houdend met de afgesproken KPI’s.

Door de nulmeting is het resultaat van onze inspanningen direct inzichtelijk. Toenemend websitebezoek voor het product wat wij via onze mediarelaties in een aantal relevante titels wisten te krijgen?  Geen toeval natuurlijk. Enthousiaste reacties op social media na een geweldig pressevent met dito goodiebag bij Cirque du Soleil? Ook geen toeval, maar allemaal het resultaat van gerichte acties. Acties die bijdragen aan de doelen die zijn gesteld. En dat is nu net waar het over gaat in elke branche. Wees helder over de doelen die je voor ogen hebt. Over het resultaat wat je wil bereiken. Formuleer dit duidelijk en hang er KPI’s aan. Op die manier weet je precies wat de resultaten van inspanning zijn.

PR = impact

PR zorgt voor impact, voor naamsbekendheid en voor traffic naar  jouw website. Voor de beïnvloeding van jouw doelgroep door relevante zichtbaarheid. PR is pull en daarmee niet verantwoordelijk voor conversies. Wij vullen de salesfunnel.

Het resultaat van PR is pas echt goed inzichtelijk als het vertrekpunt in kaart is gebracht met een nulmeting. Vanavond sparren wij met onze branchegenoten verder over het meten van PR. Ik heb er zin in en ben benieuwd naar de uitkomsten! Is vanavond het begin van het einde van PR-waarde?