Zo mochten wij recentelijk vertellen over ons werk, wat wij allemaal kunnen en voor wie wij dat eerder deden. Op onze beurt stelde wij verhelderende en soms kritische vragen. Aan het einde van het gesprek werden wij bedankt voor onze tijd en er zou nog contact worden opgenomen.

Enkele weken later zijn wij uitgenodigd voor een pitch. In de pitch stond geen heldere vraag, geen budget en geen doelstellingen. Gretig als wij zijn, investeerden wij in de formulering van wat in onze ogen de pitch zou moeten zijn, om vervolgens bedankt te worden voor onze kritische noot. Het gevolg: FNKE mocht niet meer komen.

Geen ideeën meer? Kom maar pitchen!

Nu ben ik daar absoluut niet rouwig om. Als je als merk niet weet welke kant je op wilt en als je even geen ideeën meer hebt, dan nodig je toch gewoon een aantal bureaus uit. Die vertellen in hun enthousiasme over hoe zij het zouden aanpakken. En zo heb je, met een investering van een paar uur, gratis tips en trucs in huis. Het kan nog erger. Met deze tips schrijf je vervolgens een pitch uit, waarbij je wederom meerdere bureaus uitnodigt die je vervolgens een open vraagt stelt.

Bij FNKE doen we daar niet aan mee. Wij hebben daar de capaciteit niet voor en willen niet op deze manier werken. Bij ons voldoen alle klantrelaties aan ons simpele 4 klikken model.
Op het moment dat je niet wil betalen voor kennis, ben je niet gecommitteerd en voldoe je niet aan ons model. Het is ons vak om creatief te zijn en om de vragen te stellen die niemand stelt. Als we al in de pitchfase onze mond moeten houden, kan het daarna niet veel beter worden.

Hoe zet je een goede pitch op?

Als merk bepaal je je koers en de doelstellingen. Vanuit je DNA maak je een shortlists met bureaus die goed passen, geschikt zijn en aantoonbare ervaring hebben. Op basis van je eisenpakket maak je een voorlopig selectie en doe je je huiswerk om de bureaus te leren kennen. Zo leer je meer over hun cultuur en over hun bestaansrecht. Op basis van je huiswerk maak je een definitieve selectie van bureaus die je uitnodigt voor een pitch.

In de briefing vertel je over je doelstellingen en communiceer je een budget. Dat mag best een indicatie zijn, maar houd het realistisch zodat je appels met appels kunt vergelijken.
Daarna is het aan de bureaus om je te overtuigen met hun kennis en kunde. Stel moeilijke vragen en laat ruimte voor discussie. Zo komen de bureaus het beste tot hun recht en weet jij binnen no-time met welk bureau je een klik hebt.

FNKE TIME

Wil je toch goede ideeën,  zonder groot budget? Dan is onze nieuwe dienst  FNKE TIME dé oplossing!