Wat is SEO? 

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door je content te optimaliseren voor zoekmachines, zorg je dat je hoger ranked in de zoekresultaten en je doelgroep jouw merk vindt.

 

Het belang van SEO-proof content

Met SEO-proof content zorg je dat je wordt gevonden door je doelgroep. Door zoekmachine optimalisatie toe te passen op jouw website en content scoor je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines als Google. Het is belangrijk om je content SEO-proof te maken, want de eerste vijf zoekresultaten in Google ontvangen 68% van de kliks. Slechts 6% bekijkt de tweede of derde pagina in Google. Dus, op naar die 1-0 voorsprong!

 

De drie pijlers voor SEO-proof content

Een goede SEO is gebaseerd op drie pijlers: content, techniek en autoriteit. Wil je hoog scoren in de zoekmachines, dan is het belangrijk dat je alle drie de pijlers voor elkaar hebt. De pijler content richt zich op teksten, vaste content (zoals de contactpagina), blogs, afbeeldingen en video’s. Onder techniek verstaan we de laadtijd van je website, de mobielvriendelijkheid, de URL-structuur, de indeling van de headings en de indexeerbaarheid van je content. Kijken we naar autoriteit, dan ligt de focus op linkbuilding en interne links. In dit blog lees je zeven tips gericht op de pijler content. 

 

Tip 1. Doe een doelgroepanalyse voordat je aan de slag gaat

De kern van SEO is doelgroepgerichte content, gebaseerd op de zoekwoorden die de doelgroep gebruikt. Om te weten waar je doelgroep op zoekt, moet je weten hoe je doelgroep eruit ziet. Start daarom met een doelgroepanalyse voordat je aan de slag gaat met het maken van content. Analyseer welke vraagstukken er leven bij je doelgroep en wat het zoekgedrag is rondom deze onderwerpen. Wat zijn de mogelijke frustraties en uitdagingen die ze tegenkomen tijdens hun zoektocht? 

 

Tip 2. Doe een uitgebreide zoekwoordanalyse

De afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van SEO. We zien een switch van short tail naar long tail keywords. Dat betekent dat mensen hele zinnen Googlen in plaats van enkele woorden. Daarnaast worden de zoekmachines steeds slimmer. Zo checken ze of de content die je publiceert wel echt relevant is voor de bezoeker. Met een zoekwoordanalyse breng je in kaart op welke woorden jouw doelgroep zoekt. Stel hierbij een primair keyword op en een aantal long tail keywords die je terug laat komen in de headings. Wil je bijvoorbeeld een artikel schrijven met informatie over een bruiloft in het buitenland, dan ziet dit er als volgt uit:

 

Primair keyword

Bruiloft

Short tail keywords

Bruiloft buitenland, bruiloft Spanje

Long tail keywords

bruiloft plannen in buitenland, bruiloft buitenland kosten, bruiloft buitenland verlof kinderen, bruiloft buitenland verzekeren

 

Tools als Answer The Public of Google Search Console helpen je om te ontdekken welke vragen er bij jouw doelgroep spelen en geven je meer inzicht in het zoekgedrag. Ben je benieuwd welke trends er spelen en wat het zoekvolume is op bepaalde woorden? Check dan Google Trends. Google Trends is ook goed in te zetten als check voor woorden die niet worden gezien als synoniem, maar wel hetzelfde betekenen. Denk bijvoorbeeld aan ‘naamlabel’ of ‘naamsticker’. In onderstaande afbeelding zie je dat er het afgelopen jaar meer is gezocht op naamsticker dan op naamlabel. In dit geval is het dus slim om het keyword naamsticker te gebruiken, omdat hier een groter zoekvolume op is.

 

Google Trends - SEO en content

 

Google geeft zelf ook suggesties in de zoekbalk die je kan gebruiken bij je zoekwoordanalyse. Tik je in de zoekbalk ‘hardloopschoenen’, dan geeft Google suggesties met veel gezochte zoekwoorden.

 

SEO en content - zoekwoordoptimalisatie Google suggesties

 

Tip 3. Neem een kijkje bij je concurrentie

Neem een kijkje bij concurrenten die hoog scoren in de ranking in zoekmachines om te zien welke keywords zij toepassen en welke vragen zij beantwoorden met content. Door te kijken naar de eerste vijf organische resultaten in Google, kan je achterhalen wat belangrijke kenmerken zijn voor je content om hoog te scoren in de zoekresultaten. Analyseer daarnaast het type content van de concurrentie. Gebruiken zij veel afbeeldingen, tabellen of juist video’s? Welke short en long tail keywords gebruiken zij? In hoeverre maken zij gebruik van externe links? Doe hier je voordeel mee! 

 

Tip 4. Bepaal de hoofdlijnen en structuur van je content

Voordat je je tekst schrijft is het belangrijk om een schrijfplan te maken. In een schrijfplan stel je de hoofdlijnen en structuur van je tekst vast. Vaak bestaat dit uit: titel, eventueel subtitel, inleiding, tussenkoppen, bulletpoints met inhoudelijke informatie die terugkomt in de tussenkoppen, call to actions en een conclusie.

 

Tip 5. Laat keywords terugkomen in je titel en tussenkopjes

Het internet wordt iedere dag gevuld met een immens aanbod van informatie. Om alle informatie te scannen en links van de ene naar de andere pagina te volgen, gebruikt Google ‘crawlers’. Crawlers zijn mini-robots die het internet doorzoeken op nieuwe webpagina’s en de pagina’s beoordelen op relevantie en indexeerbaarheid. Deze crawlers bezoeken ook jouw website. Hoe vaak en wanneer dit is, is van verschillende factoren afhankelijk. De crawlers beoordelen hoe relevant jouw website is en checken je headers op relevante zoekwoorden. Hoe relevanter Google jouw headers - titel en tussenkopjes - beoordeelt, hoe hoger je ranked in de zoekresultaten. Schrijf je een artikel over ‘Welke hardloopschoenen passen bij mij?’, laat dan in de headers het keyword hardloopschoen terugkomen, zodat Google deze informatie koppelt aan jouw content. 

 

Tip 6. Schrijf een pakkende SEO-proof meta description

Een meta description is de korte samenvatting van de webpagina die de zoekmachine laat zien. Het nut van een SEO-proof meta description wordt nog vaak onderschat. 

 

SEO meta description

 

In de meta description moeten de belangrijkste keywords terugkomen. Wil je dat je samenvatting zorgt voor meer kliks naar jouw webpagina? Dan helpt het om de lezer een vraag te stellen in de metatekst. Is de lezer op zoek naar een antwoord op de vraag ‘Welke studie past het beste bij mij?’, begin je metatekst dan met de vraag ‘Wil je weten welke studie het beste bij jou past?’. 

 

Ben je benieuwd hoe jouw meta description eruit komt te zien? Test ‘m dan met Serp simulator!

 

Tip 7. Vermijd duplicate content voor een betere SEO

Voorkom dat je content wordt gekenmerkt als duplicate content (= dubbele content). Kort gezegd betekent dit dat precies dezelfde content ergens anders op het internet te vinden is. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je een stuk tekst kopieert en op je eigen website plakt. Wanneer Google ontdekt dat je duplicate content op je website hebt, is de kans groot dat je hierdoor ‘strafpunten’ krijgt en je pagina minder goed ranked in de zoekresultaten. Dit geldt ook voor duplicate content op je eigen website.

 

Wil je verder aan de slag met content marketing? Download dan onze content marketing whitepaper met alle kennis, tips en tricks voor doelgroepgerichte content marketing!