In 2017 hebben we met een aantal creatieve en betrokken Arnhemmers een nieuwe visie op citymarketing ontwikkeld. Dat leverde een prachtig stuk (theorie) op. Zou de nieuwe visie ook werken? Dat hebben we in 2018 getest met de campagne voor ‘t Grune Hert.

In de nieuwe visie moet de Arnhemse citymarketing betekenisvolle verhalen vertellen. Elke stad is namelijk voor iedereen weer iets anders en heeft letterlijk en figuurlijk vele gezichten. Die gezichten en de verhalen daarachter zetten we met de campagnes in de etalage.

De opdracht

Arnhem is een ontzettend groene stad. Je loopt vanuit de binnenstad via park Sonsbeek direct de Veluwe op. Naast Sonsbeek telt de stad nog 25 andere parken, van groot tot klein. Maar iets dat zo alom aanwezig is, valt niet meer op. Het is voor de Arnhemmer gewoon geworden dat ze in zo’n groene stad wonen. De opdracht voor deze campagne was dan ook:

“Arnhemmers bewust maken van de unieke groene omgeving van de stad en hen trots maken op het groen.”

PR-bureau FNKE - t grune hert arnhem abri 

De campagne voor ‘T Grune Hert 

We hebben ons in de campagne gefocust op het fysieke groen. Duurzaamheid was voor deze campagne geen thema. We hebben de positieve effecten van het groen naar voren gebracht en inzichtelijk gemaakt hoeveel er eigenlijk te doen is in al dat groen. Je hoeft helemaal niet ver weg te gaan om het leuk te hebben, het gebeurt juist om de hoek!

De campagne is met storytelling, (paid) social media, lanceringsevent, free publicity, branded content en OOH, volledig geïntegreerd uitgevoerd.

Doelgroepen

De campagne was gericht op ‘De Arnhemmer’. Die bestaat natuurlijk niet. Er zijn doelgroepen gemaakt voor bewoners en studenten. Uit de data van Arnhem in Cijfers en interviews hebben we een aantal buyer persona’s opgesteld. Uit de data bleek ook dat bijna 1 op de 3 Arnhemmers een migratieachtergrond heeft. Dat gegeven hebben we terug laten komen in de campagne.

 

 

Reisbureau ‘t Grune Hert

Reisbureau ‘t Grune Hert is het concept voor de campagne. We hebben gekozen voor een reisbureau omdat reisbureaus zelf eigenlijk niks doen, behalve cureren en promoten van wat er al is. Dat hebben wij ook gedaan.

 

 

Bij de groenpartners in de stad hebben we het programma voor oktober opgehaald en gepromoot. Daarnaast hebben we hebben drie verhalen extra uitgelicht. Daar is een uitgebreide reportage van gemaakt. 

De resultaten

Gedurende de eerste drie weken van oktober was ‘t Grune Hert niet te missen in Arnhem. Uitschieters waren het item bij DWDD waar boswachter Jeroen Glissenaar zat en een item bij Het Oog Op Morgen zat wethouder Jan van Dellen om het over Arnhemse citymarketing te hebben.

Het gecombineerde bereik van de campagne was ruim 1,8 miljoen mensen. Het lanceringsevent was druk bezocht, er zijn gedurende de middag bijna 300 mensen geweest om van het geweldige uitzicht op de 13e verdieping van het WTC te genieten.

PR-bureau FNKE - t grune hert arnhem 3

Deze pilot was dan ook zeer geslaagd voor de gemeente Arnhem en in 2019 komt er dan ook een vervolg.

Diensten FNKE

Partners

Opdrachtgever: Gemeente Arnhem

Concept en projectbegeleiding: Yosser Dekker

Huisstijl: Diep Arnhem

Video en fotografie: Lagom Collective


Gerelateerde cases

Citymarketing campagne Reisbureau 'T Grune Hert

In 2017 hebben we met een aantal creatieve en betrokken Arnhemmers een nieuwe visie op citymarketing ontwikkeld. Dat.. Lees verder

January 8, 2019

Case: ArnhemAANdag, een laagdrempelige campagne voor duurzaamheid

Iedere gemeente en provincie worstelt met het halen van de klimaatdoelstellingen. Vaak wordt de oplossing gezocht in de..

Lees verder

June 19, 2018