De afgelopen tien jaar heeft ProRail rondom Utrecht Centraal het spoor en de stationshal compleet vernieuwd. Dat zal niemand zijn ontgaan, elke keer als het spoor een weekend dicht zat, was dit groot nieuws. Maar waarom en wat er nou precies is gedaan die afgelopen jaren, dat is minder bekend. Daar brengt FNKE samen met ProRail verandering in.

FNKE Time

Hoe kunnen we (media)aandacht creëren rondom de afronding van DSSU (DoorStroom Station Utrecht), eind 2016? Met deze vraag kwam ProRail bij ons. Met FNKE Time hebben we daar samen met een grote afvaardiging ProRailers, van woordvoerder tot bouwmanagers en projectleiders, een antwoord voor gezocht. Niet onbelangrijk, want in dezelfde periode wordt de stationshal ook groots geopend.

Door terug te gaan naar de basis, wat is het project en waarom is het gestart, maakten wij  een enorm project als Randstadspoor -waar DSSU onderdeel van is- behapbaar. Het einde van DSSU is de actuele aanleiding om Randstadspoor en het harde werk van ProRail onder de aandacht te brengen.

De Ontknoping

Kern van het project is de ontknoping van het spoor rondom Utrecht. In de oude situatie was voor elk mogelijk scenario een oplossing bedacht. Gevolg van dit complexe spoor, is dat bij relatief kleine storingen snel olievlekwerking optrad en er grote problemen ontstonden op het spoor.

ProRail heeft rigoureus ingegrepen en het aantal wissels van 186 teruggebracht naar 60. Treinen rijden nu in rechte lijnen op hun eigen traject en dive-unders zorgen ervoor dat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. Het spoor is ontknoopt.

De Ontknoping, dat is dus het logische haakje geworden waar wij de campagne aan hebben opgehangen. Na een inspirerende FNKE Time en sterke uitwerking, wilde ProRail namelijk verder met ons om de ideeën werkelijkheid te maken.

De campagne

Door van buiten naar binnen te kijken, hebben wij de essentie gevangen van het project. Dat is de basis geworden van waaruit gecommuniceerd wordt door ProRail. De Ontknoping dient als basis voor de interne communicatie en als handvest voor de woordvoerders van ProRail. Binnen no-time leefde de term binnen de organisatie en door De Ontknoping naar de pers neer te zetten als de Deltawerken van het spoor, is in 1 keer duidelijk wat de omvang het project is. Met een helikoptervlucht voor geselecteerde media over het gebied werd dit onderstreept. (1, 2)

Daarnaast werkt FNKE twee sporen (pun intended) uit. Per spoor komen er blogs, video’s, social media, out of home en advertenties. Zo vertellen we het achterliggende verhaal aan de reizigers, omwonenden en andere betrokkenen. Wat hebben zij er nou aan dat het spoor recht is getrokken? Heel veel! Meer comfort, minder herrie en een betrouwbaarder spoor.

Trots!

Dat wij voor een bedrijf en merk als ProRail zo’n grote campagne mogen doen, is geweldig! Zeker omdat we vanaf de geboorte van het idee tot aan de uitvoering mee hebben gewerkt. In korte tijd hebben we, samen met onze partner Samdexy, een ijzersterk verhaal uitgewerkt en zo ProRail geholpen om het verhaal beter te vertellen.

pr-bureau-fnke-helpt-prorail-bij-de-ontknoping