SodaStream heeft op 15 november wereldwijd de Shame or Glory-campagne gelanceerd. Twee sterren uit Games of Thrones, The Mountain en Septa Unella, spelen de iconische Walk of Shame scène na en vragen zo aandacht voor het probleem rondom plastic flessen.

Shame or Glory

FNKE heeft het Nederlandse gedeelte voor deze campagne verzorgd. Dat begon al een maand voor de officiële release van de video, met het opbouwen van profielen op fora waar actieve Game of Thrones-draadjes waren. Op het moment dat de eerste teasers bij The Mountain verschenen, konden deze worden doorgeplaatst op de fora zonder dat het opviel.

Op 15 november is de video live gegaan en is het persbericht verzonden. Tegelijkertijd startte de campagne op Facebook waarbij de video en de landingspagina is gepromoot.

Free publicity

Het persbericht is goed opgepakt door uiteenlopende titels:

Fonk Online
Adformatie
Communicatie Online
Reetketel
De Betere Wereld
Markethings
Marketing Tribune
E-com
VK Mag
Marketing Online
Kroondev
Tastelikepizza
Plastic Soup
Adformatie

SodaStream’s Shame or Glory-campagne in Nederland

Paid publicity

Om aandacht te garanderen op toonaangevende platforms, hebben wij ook ruimte ingekocht bij DutchCowboys en Marketingfacts.

Online activiteit

Via online monitoringsprogramma Coosto hebben wij de campagne gemonitord.

SodaStream’s Shame or Glory-campagne in Nederland

Hierboven is te zien dat beide persberichten hebben gezorgd voor activiteit. Rondom 16 november en 24 november zijn zichtbare stijgingen in activiteit te vinden. Het sentiment hierbij was positief.

SodaStream’s Shame or Glory-campagne in Nederland

In bovenstaand figuur is duidelijk te zien dat er een piek in impressies / bereik van de campagne is op het moment dat de campagne is gelanceerd. In totaal heeft de activiteit rondom W.O.S. gezorgd voor 1.874.440 impressies. 36% van de mensen die hier iets van heeft gezien, werd blootgesteld aan een bericht met positief sentiment. De overige 64% heeft een neutraal bericht gezien.

 

SodaStream aangeklaagd

In de VS en Frankrijk werd SodaStream door de frisdrank lobby aangeklaagd en er werd geeist dat de campagne per direct offline zou worden gehaald. Een uitgelezen kans om de boodschap (minder vervuiling door plastic flessen) nog een keer onder de aandacht te brengen. Fonk Online, Adformatie en Communicatie Online hebben er aandacht aan besteed.

SodaStream aangeklaagd, deel 2

In Nederland volgde ook nog een aanklacht door de frisdrank lobby, wat ook weer mooie publiciteit voor SodaStream heeft opgeleverd. Trouw (online en print), Das KapitalDutchcowboys en Foodlog hebben dit nieuws opgepikt.

No planet, no Christmas

The Mountain is daarna nog undercover gegaan, voor zover dat gaat als je The Mountain bent, in een supermarkt om daar mensen vriendelijk te overtuigen om geen shameful polluting bottles te kopen. Dat vond  VK Mag weer leuk nieuws.

SodaStream wint

Sodastream shame or glory effie award

Update: SodaStream heeft de rechtszaak én een Effie award gewonnen met de Shame or Glory campagne!


Gerelateerde cases

Case: ArnhemAANdag, een laagdrempelige campagne voor duurzaamheid

Iedere gemeente en provincie worstelt met het halen van de klimaatdoelstellingen. Vaak wordt de oplossing gezocht in de..

Lees verder

June 19, 2018

Case: een campagne voor de Arnhemse Korenbeurs ideeënwedstrijd

Met de feestelijke bekendmaking van de winnaar sluiten we een succesvolle campagne voor de Korenbeurs af. De..

Lees verder

May 17, 2018