FNKE breakdown

Wat doe je bij het naderen van je verjaardag? Je blikt terug en droomt over wat er komen gaat, net als bij een jaarwisseling.

FNKE is alweer twee jaar oud en alle clichés zijn waar. De tijd vliegt. Als ik terugkijk naar de afgelopen twee jaar, ben ik onwijs trots. In 2015 startte wij in een roerige markt. Budgetten lagen onder druk en er werd veel gediscussieerd over de meetbaarheid en waarde van PR.

Ons idee bij de start van FNKE:
– Geen middelmatigheid maar award winning campagnes
– Geïntegreerde campagnes in plaats van hokjes
– Data-gedreven PR in plaats van aannames op basis van ervaring en intuïtie
– Maar vooral werken met mensen waarmee het klikt!

Award winning
Ons idee staat dagelijks centraal bij de uitvoer. Wij challengen elkaar op de kwaliteit van ons werk en sturen daarbij altijd op de geïntegreerde aanpak.
Data-gedreven PR is de moeilijkste uit het rijtje. Wij merken dat wij enorme stappen willen zetten, maar dat de wereld traditioneler is dan wij dachten. Veel opdrachtgevers werken nog met verschillende bureaus, waardoor er overlap is in diensten. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat wij slechts bij een aantal klanten toegang hebben tot Analytics.

De award laat nog even op zich wachten. Op dit moment hebben we niet de capaciteit om ons daar op in te schrijven. Wij zijn namelijk nog steeds op zoek naar een ervaren PR- consultant.

Data-gedreven PR
Data wordt nu vooral ingezet voor de toets van campagne haakjes, nul-, sentiment- en resultaatmetingen. Daarnaast monitoren wij onze klanten breed, op merknaam, omliggende thema’s, influencers, concurrentie en journalisten. De resultaten hiervan zijn prachtig gevisualiseerd in dashboards die bij ons en bij onze klanten op grote schermen draaien.

Ik weet dat wij hiermee al enorme stappen hebben gezet, en verder zijn dan de meeste bureaus. Maar de ondernemer in mij wil zo graag testen met IBM Watson of andere hardcore tools.

Vier kliks
Een persoonlijke klik: PR is mensenwerk, daarom is een persoonlijke klik ook zo verdomd belangrijk. Dat betekent niet dat we wekelijks samen in de kroeg moeten staan (vinden we wel leuk) maar wel dat we open en eerlijk zijn naar elkaar.

In het afgelopen jaar hebben we een enorme warme band opgebouwd met onze klanten. Maar ook in de bureauwereld hebben we er fijne vrienden bij. Samen met Coopr en Whizpr hebben we een paar mooie avonden gehad, waarin we goede gesprekken over het vak hebben gehad.

Terugkijken op een jaar FNKE hebben wij te gekke campagnes gelanceerd voor: Arnhem, JEE-O, Knab, Oxxio, ProRail, SodaStream

Een rijtje waar ik, nu ik er bij stil sta, onwijs trots op ben!

Wat vaker stilstaan en genieten is dan ook mijn goede voornemen voor dit jaar. Ook dat hoort bij een jaarwisseling.

Spoiler alert
Tijdens onze tweede verjaardag komen wij met groot nieuws, maar daarover later meer!