Op deze pagina leggen we uit wat content marketing precies is en hoe je er mee aan de slag gaat.

 

  • Wat is content marketing?
  • Een content marketing plan in 7 stappen
  • Zo maak je een buyer persona 
  • Wat kost content marketing?
  • Wat levert content marketing op?
  • Inbound & content marketing

 

1. Wat is content marketing?

Bij FNKE omschrijven we content marketing als volgt: Content marketing is een strategisch marketing en business proces gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle en relevante content. De focus ligt op het proactief zoeken naar onderwerpen die passen bij de leefwereld van de doelgroep en vraagstukken waar de doelgroep (bewust of onbewust) mee zit. Met content trekken we de doelgroep aan en beantwoorden we hun vragen. De content delen we op kanalen waar de doelgroep te vinden is én waar de doelgroep ons kan vinden, met als doel het opbouwen van een langdurige relatie, het creëren van kansen en het sluiten van deals.

 

Lees ons blog Wat is content marketing en ontdek meer!

 

2. Een content marketing plan in 7 stappen

Voordat je aan de slag gaat is het belangrijk dat je een content marketing plan hebt. Content marketing zonder helder doel is als schieten met hagel. Bedenk bij het opstellen van je plan dus wat je wil bereiken, wie je wil bereiken en wanneer je plan geslaagd is. Maak je doelstellingen tijdsgebonden zodat er wat te meten valt en onderzoek hoe en waar je je doelgroep bereikt. 

 

Stappenplan content marketing: 

Stap 1. Stel SMART doelstellingen op

Stap 2. Bepaal je doelgroep

Stap 3. Bepaal een thema

Stap 4. Bepaal de middelen en kanalen voor de distributie van je content

Stap 5. Stel KPI’s op

Stap 6. Maak een content planning

Stap 7. Maak een begroting

 

In ons blog Een content marketing plan in 7 stappen laten we je zien hoe wij een gefundeerd plan maken! 

 

3. Zo maak je een buyer persona

Wil je je doelgroep raken met relevante content? Dan moet je wel weten hoe je doelgroep eruit ziet. Om de juiste doelgroep te bereiken stel je een buyer persona op: een fictief persoon die je ideale doelgroep schetst. 

 

Buyer persona FNKE

 

Zo maak je een buyer persona: 

Stap 1. Analyseer je eigen database

Stap 2. Vul de basisgegevens van je buyer persona in

Stap 3. Breng het doel van je buyer persona in kaart

Stap 4. Achterhaal de problemen en uitdagingen van je buyer persona

Stap 5. Onderzoek de mediaconsumptie van je buyer persona

Stap 6. Visualiseer je buyer persona

Stap 7. Voeg je buyer persona toe in HubSpot en maak dynamic content

 

In ons blog Stappenplan: zo maak je een buyer persona doorlopen we uitgebreid alle stappen met je. 

 

4. Wat kost content marketing?

De kosten van content marketing hangen af van een aantal factoren. Want, welk doel wil je bereiken? En wie wil je bereiken? Wat kost het optimaliseren van je website? Wat kost het om je bereik te vergroten met advertenties op social media? De kosten van content marketing hangen ook af van het uurtarief waar je mee werkt. Bij FNKE hanteren we een flat rate van €100,- per uur.

 

Wij laten je zien hoeveel uur wij per taak investeren, zodat je een idee krijgt van de kosten van content marketing. 

 

5. Wat levert content marketing op? 

Content marketing is een investering die je doet voor de lange termijn. Wat we allemaal willen weten is: wat levert content marketing op? Dit is afhankelijk van de kwaliteit en distributie van de content en of het aansluit op de behoeftes van je doelgroep. In ons blog gaan we hier dieper op in, maar we geven je alvast een sneak peak!

 

Content marketing zorgt voor: 

1. Nieuwe leads 

2. Stijging aantal websitebezoekers 

3. Een hogere ranking in Google

4. Een hogere omzet 

5. Hogere betrokkenheid van je doelgroep

6. Een beter imago 

7. Een betere employer branding 

 

6. Inbound & content marketing

Content marketing wordt ingezet voor branding als ook voor loyalty, service en support. De content kan via verschillende kanalen worden aangeboden: via search, email, advertising en offline zoals een magazine. Met inbound zorg je ervoor dat je gevonden wordt, op het juiste moment.

 

De focus ligt op het binden van de doelgroep met content series. Dat kan in allerlei vormen: blogs, vlogs, podcasts of interviews. Je verovert de harten van de doelgroep, bouwt aan vertrouwen en uiteindelijk aan de relatie.

 

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen?

 

Onder content marketing verstaan wij dus alles wat komt kijken bij het consistent creëren en distribueren van content. Met onze tools meten wij de inspanningen in real-time en sturen we die waar nodig bij. Achteraf volgt een heldere rapportage waarmee wij nieuwe inzichten krijgen voor volgende campagnes.

 

FNKE stuff

Een content marketing campagne voor Oxxio

Hoe komen we op een andere manier dan sales in contact met de doelgroep en creëren we merkvoorkeur?

Lees verder

Mar 25, 2020

6 tips om de techniek van je SEO te verbeteren - deel 2

Achter de technische kant van SEO gaat meer schuil dan je denkt. Het optimaliseren van je URL-structuur, een snelle..

Lees verder

Jul 6, 2020