PR draait om het bouwen van relaties. Tussen merken, bedrijven, organisaties, publiek en andere stakeholders. Daar is in principe niks aan veranderd. Aan hoe die relaties worden gebouwd en onderhouden wel.

Voor het internet hield iemand die PR deed zich bezig met:

  • Mediarelaties
  • Persberichten
  • Persmappen
  • Knipsels verzamelen
  • Evenementen
  • Reputatie
  • Crisis management

PR gaat hier nog steeds over maar het vak is een stuk breder (en belangrijker) geworden. PR is tegenwoordig verantwoordelijk voor lead generatie, nurturing, contentmarketing, social media, SEO, online reputatiemanagement en meer. In tegenstelling tot marketing is elke stakeholder van een bedrijf betrokken bij PR. De klanten, de media, investeerders, medewerkers, leveranciers, de gemeenschap en iedereen die verder het nieuws volgt.

Inbound PR

Met Inbound PR zorg je ervoor dat elke stakeholder op elk gewenst moment het juiste antwoord kan vinden op zijn vraag. Inbound draait om gevonden en hierin staat content centraal. Content die gevonden wordt, deelbaar is, mensen helpt en problemen oplost.

Van push naar push & pull

Je moet als merk zorgen dat je gevonden wordt op de thema’s die voor jou belangrijk zijn en waar journalisten over schrijven. Dat is de essentie van Inbound PR. Van push (persbericht verzenden, persbericht opvolgen) naar pull (relevante content bieden die de journalist helpt).

Betekent dit dan dat wij nooit meer met media of influencers bellen voor onze klanten? Versturen we geen persberichten meer? Zeker wel. Het is nog altijd ontzettend effectief om met jouw bedrijf in de juiste krant te staan. Met inbound zorgen wij ervoor dat de verhalen die wij bij de journalisten pitchen, ook op jouw website staan. Daarmee bouw je aan vertrouwen en je reputatie en je verschijnt in de zoekopdrachten op het juiste thema.

Met Inbound PR maak je als merk de cirkel rond. Door de juiste journalisten te benaderen met jouw nieuws en aan de andere kant online aanwezig en vindbaar te zijn als ze een verhaal gaan maken.

Wat houdt Inbound PR in als dienst?

Het begint met het achterhalen van de relevante thema’s voor jouw merk. Waar wil je op gevonden door de media en waarom? In gesprekken met verschillende stakeholder in het bedrijf en met onze diensten Monitoring en Analyse achterhalen we de juiste thema’s.

Met Content Marketing  zorgen we daarna voor de verhalen die de goede snaar raken bij de doelgroep. Dat kan in tekst maar ook in vlog, video, podcast of infographic. Het is maar net wat bij de doelgroep past.

Wij maken de content en kunnen intern een redactie trainen en begeleiden.

Wat levert Inbound PR op?

Content die gevonden, gedeeld en dus gelezen wordt, levert waardevol verkeer op naar jouw website. Potentiële klanten weten je beter te vinden. Ook de media zal beter de weg vinden naar jouw bedrijf of merk.

Dat is goed meetbaar want het gebeurt allemaal op jouw eigen website. Met onze op maat gemaakte dashboards heb je ook realtime inzicht in wat er rondom jouw merk speelt.

FNKE stuff

Case: ArnhemAANdag, een laagdrempelige campagne voor duurzaamheid

Iedere gemeente en provincie worstelt met het halen van de klimaatdoelstellingen. Vaak wordt de oplossing gezocht in de..

Lees verder

Jun 19, 2018

Dit zijn de 4 gaafste VR marketing toepassingen

Virtual reality (VR) marketing staat nog in de kinderschoenen, maar is een ontwikkeling om in de gaten te houden. Ik.. Lees verder

Aug 17, 2018